ההאמנוֹת בנושא המוות והאלמוות במשנת רח"ה במבחן ההכרעה ההלכתית

קוראיו המעולים, הספורים והמסורים של אתר זה ודאי שמו לב שסוגיית ההאמנוֹת (beliefs) בנושא החיים והמוות תופסת מקום לא מבוטל במחשבותיי. הדבר נובע במידה רבה ממאמר עליו עבדתי בנושא זה, בעקבות כנס על פילוסופיה של ההלכה והמוות במכון ון-ליר, בו הרצתי בנושא. במשך תקופת הכנת המאמר קראתי חומרים מרתקים בסוגיית המוות והאלמוות. תוצאת תמונה עבור הרב חיים הירשנזון

המאמר עוסק במשנתו של הרב חיים הירשנזון (צפת 1857 – ניו-ג'רסי 1935), איש הלכה מרתק שעבודת הדוקטור אותה אגיש בקיץ נסובה (גם) עליו. המאמר מתחקה אחר ההאמנות בהן החזיק רח"ה בנושא החיים (או המוות) שלאחר מיתת הגוף, ומסתבר שכמו רבים מאתנו, הוא החזיק בהאמנות סותרות. על כן בוחן המאמר את הכרעתו ההלכתית בסוגיית ניתוחי מתים בשביל לברר איזו האמנה היתה חשובה לו יותר.

המאמר ראה כעת אור בשם: 'ההאמנוֹת (beliefs) בנושא המוות והאלמוות במשנת הרב חיים הירשנזון במבחן ההכרעה ההלכתית', דעת 83 (2017), עמ' 337—359. למעוניינים לעיין, ראו כאן.

2 תגובות

  1. שלום איתי, האמנה (belief) היא תפיסה אנושית לגבי ענין מטפיסי כזה או אחר; אמונה היא בעיקרה רגש של יחס כלפי אלוהות פרסונלית על-טבעית. ראה עוד במאמר המצ"ב, עמ' 342, הערה 19.

מה דעתך?